Про індекс навантаження

30.07.2023
Індекс навантаження — це максимальна вага (в кг), при якій зберігається розмір і геометрія плями контакту, а шина зберігає всі свої характеристики.
З метою упорядкування маркувань покришок було прийнято єдину таблицю індексів вантажопідйомності автошин. Це унеможливлює виникнення різночитань, а також допомагає покупцеві полегшити підбір покришок для авто. Наприклад, для шини з індексом навантаження 90 максимальне навантаження на шину становить 600 кг (2400кг для 4 шин). Таблицю розшифровки надаємо нижче.
Високий індекс навантаження підтверджує високу вантажопідйомність скату. Для збільшення його міцності додаються додаткові шари та застосовуються більш стійкі матеріали. Завдяки цьому автошини більш стійкі до навантажень, але жорсткість також неминуче збільшується.
Отже, при цьому важливо враховувати, що чим вище індекс навантаження, тим більше змінюється ряд параметрів покришки:
- Збільшується вага колеса, і з ним і витрата палива;
- Посилюється жорсткість;
- Зменшується термін служби елементів ходової частини;
- Може погіршуватися комфорт у салоні.
Щоб зробити правильний вибір нових покришок, достатньо дізнатися несучу здатність старої гуми. Вибір скатів з більшим індексом небажаний з вище озвучених причин.
Індекс менший за рекомендований може загрожувати низкою проблем:
- Значно знижується ресурс скату, особливо при спекотній погоді та розігрітому асфальті.
- Зростає ризик руйнування покришки під впливом зовнішніх впливів до її розриву.
Саме з цих причин фахівці Одеського Шинного Терміналу рекомендують насамперед прислухатися до рекомендацій виробника авто при виборі автошин за несучою здатністю.
Де виробник авто вказує рекомендований індекс навантаження шин?
Він може бути розміщеним на дверному отворі, водійських дверях, внутрішній стороні лючка бензобака або іншому місці кузова.
Якщо таблички з будь-яких причин відсутні, всю необхідну інформацію можна знайти в посібнику з експлуатації автомобіля з урахуванням року випуску, комплектації та інших параметрів.
XL (Extra Load)
На деяких автошинах вказується маркування XL (Extra Load), що означає, що гума розрахована на підвищені навантаження. Те саме значення мають позначення “Reinforced” (Reinf) і EXL, RFD, але вони зустрічаються рідше.
Побачивши таке маркування, можна бути впевненим, що боковина покришки посилена, так само як і решта каркаса. Таку гуму рекомендують ставити на авто, що використовуються в умовах підвищеного вагового навантаження.
Маркування «С» та індекс навантаження шин
C (Commercial) – автогума з таким позначенням розрахована для легковантажного автотранспорту та мікроавтобусів. Індекс навантаження на таких скатах подвійний, наприклад, 107/105. Якщо на осі спарка, розрахунок навантаження провадиться за меншим значенням.
PR – Ply Rating
Це значення кількості шарів. Чим більш вантажопідйомна гума, тим вище значення PR.
Як правило, 4-6 шарів мають шини для більшості легкового автотранспорту. PR до 7-8 одиниць характерний для гуми, що використовується на комерційних фургонах, мікроавтобусах, пікапах та легких вантажівках. Ще більша кількість шарів зустрічається на вантажних покришках.
Чому не рекомендується розраховувати індекс навантаження самостійно?
Існує не зовсім правильна практика розрахунку несучої здатності шин, оперуючи лише паспортними даними автомобіля. Наприклад, багато власників мікроавтобусів підбирають на свою техніку легкові покришки, орієнтуючись лише на розміри дисків та розмірні допуски виробника. Вони виправдовують це тим, що завантаження салону не завжди максимальне, а легкові покришки комфортніші й м’якші, краще управляються.
У крайньому разі використовується шинний калькулятор, який також не може дати об’єктивної інформації про максимальне навантаження. Річ у тому, що ніякий калькулятор шин не може враховувати декілька найважливіших моментів.
Осьове навантаження
Розподіл реального навантаження по осях у конкретних умовах руху під навантаженням і без нього. Обчислення цього чинника виконується під час тривалих тестів, які проводить автовиробник. Осьове навантаження майже ніколи не буває однакового спереду та ззаду. Найчастіше сильніше завантажена задня вісь.
Однак і тут не все так просто. У реальних умовах руху на несучу здатність покришок, впливає також сила інерції. У деяких випадках вона стає вирішальним фактором і може перевищити припустиме навантаження на колесо, наприклад, при гальмуванні або розгоні.
Шинний калькулятор може дати лише приблизну оцінку необхідної несучої здатності скатів.
Вкрай не рекомендується, як перевищувати, так і занижувати шинний індекс вантажопідйомності, запропонований виробником автомобіля.
Нагадуємо, що всю інформацію вам нададуть наші менеджери у Одеському Шинному Терміналі